Warning: Use of undefined constant WPPostNavigation - assumed 'WPPostNavigation' (this will throw an Error in a future version of PHP) in /home/pmpr185882/domains/jongenborstkanker.nl/public_html/wp-content/plugins/wp-post-navigation/wp-post-navigation.php on line 19
Tips & tricks bij opvliegers - Jong & Borstkanker

Tips & tricks bij opvliegers

Opvliegers…ik word er gek van! Mijn gezicht wordt vuurrood, ik ga zweten, word soms misselijk of duizelig, mijn hartslag versnelt en ik zou het liefst meteen in een koud zwembad springen. Ervoor en/of erna heb ik vaak  koude rillingen. De meeste opvliegers heb ik ‘s avonds en ’s nachts. Ik verlang er dan ook hevig naar om weer eens een nacht door te slapen!

Hot flushes

Ja, zo gaat het er bij ons aan toe!

Ik heb altijd gedacht dat vrouwen in de overgang zich aanstelden als ze een opvlieger hadden, maar nu weet ik wel beter!

Hormoontherapie & opvliegers

Bijna alle vrouwen met borstkanker die antihormonale therapie ( oftewel hormoontherapie) volgen, hebben  last van opvliegers.  De een heeft er veel last van, de ander nauwelijks.  Het is meestal heftiger dan bij  vrouwen in de natuurlijke overgang. Hoe dat komt? Door de antihormonale therapie wordt je oestrogenenspiegel sterk verlaagd. Daardoor raakt  je hypothalamus ( je ‘thermostaat’ ) in de war. Die denkt dat je het heel warm hebt en stuurt dan verschillende signalen  naar je lichaam om je af te koelen. Zulke signalen zijn: zweten en het verwijden van je bloedvaten. Tijdens zo’n opvlieger kan de temperatuur op je huid met wel 6 graden stijgen!  Omdat je het eigenlijk helemaal niet te warm hebt, kun je na een opvlieger koude rillingen krijgen. Heel verwarrend!

Inloophuis Cabane organiseerde afgelopen zondag samen met de Borstkankervereniging Nederland een themalunch: Hormoontherapie bij borstkanker, hoe ervaart u dat? Centraal stond het uitwisselen van ervaringen. Zo was er een “anti-opvliegerslunch” waarbij we tips en tricks verzamelden over hoe om te gaan met opvliegers. Ik heb deze tips voor jullie op een rijtje gezet  en ze verder aangevuld.

Help je lichaam af te koelen.

Draag bijvoorbeeld een koel-sjaaltje, of als je ’s nachts last hebt van opvliegers en nachtzweten: gebruik een koelelement, koelmatras, ventilerend kussen etcetera. Draag in ieder geval luchtige katoenen nachtkleding en zet het raam open voor frisse lucht. Draag overdag laagjes. Een waaier of een mini-ventilator zijn ook handig.

Vermijd warmte.

Warmte kan opvliegers verergeren. Ga liever onder een lauwe douche en wees voorzichtig met saunabezoek.  Het is prima om naar een zonnig land op vakantie te gaan, maar kies dan voor een accommodatie met airconditioning. Een frisse duik in de zee of het zwembad helpt natuurlijk altijd!

Vermijd alcohol, cafeïne en suiker.

Alcohol kan opvliegers (flink!) verergeren. Geef mij een glaasje rode wijn en mijn gezicht wordt ongeveer net zo rood 😉 Ook cafeïne (in koffie, cola en energiedrankjes) en thee met theïne kunnen opvliegers heviger maken. Dit geldt ook voor  suiker en men zegt zelfs dat het beter is om minder vlees te eten.

Vermijd stress en probeer je te ontspannen.

Opvliegers worden  natuurlijk  in de eerste plaats veroorzaakt door de verlaagde hormoonspiegel.  Stress  kan ze echter  verergeren.  Zorg iedere dag voor momenten van ontspanning. Als je je heel erg druk maakt over het (mogelijk) krijgen van een opvlieger wordt het alleen maar erger. Bedenk dan: wat gebeurt er als ik inderdaad een opvlieger krijg? En hoe erg is dat? Ikzelf benoem het ook maar gewoon. Dan weten mensen waarom ik een rood hoofd krijg. Probeer naar je opvlieger toe te ademen. Weet je niet hoe dat moet? Verdiep je dan eens in ademhalings- en ontspanningsoefeningen.

Verbeter je algehele gezondheid.

Roken, overgewicht en obesitas kunnen opvliegers verergeren.  Sporten en regelmatig bewegen  beperken  juist weer opvliegers. Van bepaalde voedingsproducten, zoals lijnzaad, granen en sojaproducten, wordt gezegd dat ze opvliegers kunnen verminderen. Wel wordt aangeraden om bij antihormonale therapie sojaproducten met mate (max. 2-3 producten per dag) te nuttigen.

Verken de mogelijkheden op het gebied van medicatie. Wees kritisch!

Soms helpt medicatie. Bloeddrukverlagers ( zoals Clonidine ) en  bepaalde antidepressiva (zoals Venlafaxine) kunnen opvliegers  verminderen. Deze middelen hebben echter bijwerkingen en die wegen voor jou misschien niet op tegen het positieve effect. Ik heb een tijdje Clonidine gebruikt, maar dit had voor mij niet het gewenste effect en ik voelde me er niet prettig bij.

Acupunctuur tegen opvliegers.

Verschillende wetenschappelijke studies hebben het positieve effect van acupunctuur bij opvliegers aangetoond.  Ik ben er desondanks redelijk sceptisch mee begonnen. Vrijwillig naaldjes in me laten zetten, waar begon ik aan?! Maar inmiddels merk ik dat ik er echt baat bij heb! En wat voor mij het belangrijkst is: acupunctuur heeft geen vervelende bijwerkingen  i.t.t. medicijnen. Ik ben nu dan ook heel blij dat ik toch heb doorgezet. Controleer wel eerst  bij je verzekering of je acupunctuur vergoed krijgt. Mijn verzekeraar, Agis, vergoedt vanuit mijn aanvullende  verzekering tot 500 euro per kalenderjaar, maar wel max. 40 euro per dag (en dus per behandeling). Ik betaal nu  bijna de helft van iedere behandeling zelf.

Let op met supplementen of middeltjes tegen opvliegers!

Er zijn verschillende supplementen en middeltjes op de markt die gericht zijn op het verminderen van opvliegers. Als je antihormonale therapie gebruikt, mag je sommige van deze producten niet gebruiken. Ze bevatten hormonen of pseudo-hormonen. Wil je toch supplementen gebruiken, overleg dan altijd eerst met je arts!

Kijk wat voor jou werkt.

Iedereen is verschillend. Wat bij de een werkt, helpt  niet bij de ander.  Een tip: houd een dagboekje bij waarin je noteert wat je doet, wat je eet en drinkt en wanneer je opvliegers krijgt en hoe erg ze zijn. Zo kun je ontdekken wat  voor jou de sterkste triggers zijn. Soms is het beter je leefstijl aan te passen. Begin met aanpassingen zonder vervelende bijwerkingen, je kunt altijd nog medicatie proberen.

Aanvullende tips tegen opvliegers?

Heb jij aanvullende tips of tricks? Plaats ze hieronder bij de reacties!

hotflashes

Bronnen:

  • http://www.breastcancer.org/tips/menopausal/facing/hot_flashes
  • http://www.gezondheidsnet.nl/overgang-in-eigen-hand/acupunctuur-vermindert-opvliegers
  • http://www.menopause.org/for-women/menopauseflashes/breast-cancer-survivors-hot-flash-treatments
  • http://ww5.komen.org/BreastCancer/AlternativestoPostmenopausalHormones.html

 

Gesprek tussen lucifer en kaars
Ziek!
Facebooktwitterpinterestmail
19 reacties op “Tips & tricks bij opvliegers”
  1. Tessa says:
    • Marike says:
  2. @tips_bij_kanker says:
    • Marike says:
      • @tips_bij_kanker says:
        • Marike says:
  3. Je moedertje says:
    • Marike says:
  4. Je moedertje says:
  5. Gryt says:
    • Marike says:
  6. Els Schokker says:
  7. Griffioen says:
    • Marike says:
  8. hennie visser says:
  9. Françoise says:
    • Marike says:

Plaats een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Lees vorig bericht:
Goodreads 2017 reading challenge

Een van mijn favoriete websites op dit moment is Goodreads, een soort IMDB voor boekenliefhebbers, waar je allerlei informatie en reviews...

Sluiten